Προσδιορισμός
εννοιών
Κατανάλωση:
η διαδικασία αγοράς αγαθών προκειμένου να καλυφθούν οι βιοποριστικές ανάγκες
του ανθρώπου και περαιτέρω οι ανάγκες για ποιότητα
ζωής.
Καταναλωτισμός:
η ικανοποίηση που προσφέρει η ίδια η πράξη της κατανάλωσης, η δυνατότητα του
ατόμου να καταναλίσκει ακόμη και μετά την κάλυψη των αναγκών του, η έντονη
επιθυμία να ξοδεύει υλικά και πνευματικά αγαθά.
Καταναλωτική
κοινωνία: η σύγχρονη βιομηχανικά ανεπτυγμένη κοινωνία στο πλαίσιο της
οποίας οι πολίτες καταναλώνουν μαζικά και στόχος τους είναι η υλική ευημερία (=
άνοδος των δευτερογενών αναγκών, πολυτελής διαβίωση, σπατάλη).
Άνθρωπος
Καταναλωτής (Homo Consumens): ο άνθρωπος που καταναλώνει διαρκώς χωρίς να
νιώθει ποτέ κορεσμό, που προσπαθεί να ικανοποιήσει πλασματικές ανάγκες, που η
απληστία γίνεται το νόημα της ζωής του, η εξισορρόπηση της ψυχικής αδυναμίας
και της μοναξιάς του. (Ο όρος «homo consumens» ανήκει στον Έριχ Φρομ.).
Παράγοντες/αιτίες
του Καταναλωτισμού
• Οικονομικοί:
-Η
βιομηχανοποίηση (αυτοματοποίηση) των κοινωνιών έδωσε τη δυνατότητα
υπερπαραγωγής αγαθών, σε μικρό κόστος και άριστη ποιότητα, τα οποία
διοχετεύονται και απορροφώνται από το αγοραστικό κοινό → ποικιλία προϊόντων προσιτών οικονομικά και ταυτόχρονη
ανάγκη διάθεσής τους.
_ Η
άνοδος του βιοτικού επιπέδου στις δυτικές κεφαλαιοκρατικές κοινωνίες (Ευρώπη,
Αμερική), αλλά και σε άλλες (Ιαπωνία), επέτρεψε την ικανοποίηση των πρωταρχικών
αναγκών και την επιθυμία για ικανοποίηση δευτερευουσών → κοινωνία αφθονίας.
• Κοινωνικοί:
_ Ο
σύγχρονος πολιτισμός αναπτύσσεται μονόπλευρα → δίνεται βαρύτητα στην ικανοποίηση των υλικών αγαθών
έναντι των πνευματικών και ηθικών.
_
Επικρατεί το πρότυπο του «πλούσιου και επιτυχημένου» ανθρώπου → η γοητεία, το κοινωνικό
κύρος, ο σεβασμός «ανταλλάσσονται» με τα υλικά αποκτήματα και απορρέουν από
αυτά → διαφήμιση,
μόδα.
• Ψυχολογικοί:
_ Οι
άνθρωποι μιμούνται ο ένας τον άλλον για να νιώσουν αποδεκτοί, να ανήκουν σε μια
ομάδα, να γίνονται αγαπητοί →
μαζοποίηση,
ομοιμορφοποίηση.
_ Το
άτομο προσπαθεί να εξισορροπήσει το ψυχικό κενό, τους φόβους και τις
ανασφάλειές του, την αγωνία του για το μέλλον καταναλώνοντας → άγχος, κατάθλιψη.
_ Οι
άνθρωποι βομβαρδιζόμενοι από τα διαφημιστικά μηνύματα δημιουργούν ψεύτικες,
«περιττές» ανάγκες τις οποίες βιώνουν σαν πραγματικές.
_ Οι
καταναλωτές μπερδεύουν την έξαψη και τον ενθουσιασμό από την αγορά προϊόντων με
την αληθινή χαρά και ευτυχία →
ψευδαίσθηση ευτυχίας, απομάκρυνση από τα ουσιαστικά συναισθήματα, ψυχική
υποδούλωση.
Ηθικοί:
_ Η
υλική άνεση προσφέρει μια ψευδαίσθηση ικανοποίησης στους ανθρώπους σαν αντίβαρο
στην απουσία ανθρωπιάς, αλληλεγγύης, ηθικών αρχών και αξιών → το άτομο αισθάνεται
ανίσχυρο, ευάλωτο, ευεπίφορο στη μαζική υποβολή.
_ Ο
στυγνός ανταγωνισμός και η επικράτηση του εγωισμού στις μέρες μας οδηγεί σε μια
στείρα, ατομιστική στάση ζωής με μόνο στόχο την οικονομία ευρωστία και το
κοινωνικό γόητρο.
Αρνητικές
συνέπειες της υπερκατανάλωσης
• Εργασία
_
Αυξάνει σημαντικά ο ανθρώπινος μόχθος (με στόχο την απόκτηση χρήματος) και
μειώνεται ο ελεύθερος χρόνος.
_
Αλλοτριώνεται ο χαρακτήρας της εργασίας (υπερεντατικοποίηση, αυτοματοποίηση) η
οποία παύει να αποτελεί χώρο δημιουργίας και έκφρασης.
• Κοινωνία
_
Κυριαρχεί ο ανταγωνισμός και η ιδιοτέλεια στις ανθρώπινες σχέσεις ενώ παραγκωνίζονται
η άμιλλα και η αλληλεγγύη.
_
Χάνεται η συλλογικότητα και τη θέση της παίρνει ο ατομικισμός.
_ Η
κάλυψη των υλικών αναγκών από μέσο για τη βελτίωση της ζωής μετατρέπεται σε
αυτοσκοπό.
_ Η
απληστία των ανθρώπων επηρεάζει αρνητικά το φυσικό περιβάλλον με επιπτώσεις
στην οικολογική ισορροπία (σπατάλη πηγών ενέργειας/ πρώτων υλών κτλ).
_
Νοσηρά φαινόμενα όπως η παραοικονομία, η αισχροκέρδεια, η εκμετάλλευση πλήττουν
το σύνολο.
_ Η
ποιότητα των προϊόντων υποβαθμίζεται και δίνεται έμφαση στην ποσότητα.
_ Οι
άνθρωποι προσανατολίζονται στον υλικό ευδαιμονισμό (τάση αυτοπροβολής,
νεοπλουτισμός, επιδεικτική κατανάλωση).
_ Οι
πολίτες γίνονται ευάλωτοι στην πνευματική χειραγώγηση (π.χ. από επιτήδειους
δημαγωγούς).
• Πνευματικότητα
_ Ο
άνθρωπος μετατρέπεται σε «εξαρτημένο υπήκοο» της καταναλωτικής κοινωνίας αλλά η
υποτέλειά του δεν περιορίζεται στο χώρο του εμπορίου επεκτείνεται και στο χώρο
της ιδεολογίας.
_
Θεοποιούνται τα υλικά αγαθά και υποβαθμίζονται τα πνευματικά και ηθικά (απουσία
σταθερού έρματος).
Ψυχική
κατάσταση
_ Οι
άνθρωποι εμφορούνται από συναισθήματα αρνητικά: άγχος, αγωνία, φθόνος,
επιθετικότητα.
_
Επιδίδονται σε έναν αγώνα απόκτησης ολοένα και περισσότερων αγαθών (άχρηστες/πλασματικές
ανάγκες) → ταύτιση
του «έχειν» με το «είναι»
(αιτία
και συνέπεια ταυτόχρονα / φαύλος κύκλος).
_ Τρόποι
αντιμετώπισης των επιπτώσεων του Καταναλωτισμού
• Παιδεία:
_ Ως
φορέας αυτογνωσίας, η παιδεία βοηθά τα άτομα να ιεραρχήσουν τις ανάγκες τους
και να διατηρήσουν το μέτρο.
_ Ως
μέσο καλλιέργειας σφυρηλατεί πιο ισχυρές προσωπικότητες που διαθέτουν
ευθυκρισία
• Άτομο:
_ Οφείλει
να αντιμετωπίζει με κριτικό πνεύμα τα αποπροσανατολιστικά μηνύματα της εποχής
(από TV και διαφήμιση).
_
Είναι σκόπιμο να βοηθά τους συνανθρώπους του να απορρίψουν τα καταναλωτικά
πρότυπα (ιδιαίτερα τα παιδιά και τους εφήβους) → ως γονέας, δάσκαλος, διανοούμενος.
• Κράτος:
_
Ορθολογιστικός τρόπος ανάπτυξης της οικονομίας.
_
Σωστή, εποικοδομητική χρήση των τεχνολογικών επιτευγμάτων.
_
Δικαιότερη κατανομή του πλούτου.
• Φορείς
Κοινωνικοποίησης:
_ Η
οικογένεια πρέπει να παρέχει ισχυρές αρχές και αξίες ως αντίβαρο στο δέλεαρ του
υπερκαταναλωτισμού.
_ Το
σχολείο αναλαμβάνει να καλλιεργεί δυναμικές προσωπικότητες.
_ Τα
ΜΜΕ απαιτείται να προβάλουν υγιή πρότυπα, να επανακτήσουν τον ενημερωτικό τους
ρόλο.
_ Η
διαφήμιση πρέπει να πληροφορεί κι όχι να παραπλανά και να διαφθείρει
(δεοντολογία/ νομοθεσία).
(Από εκπαιδευτήρια Δούκα)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου