Δευτέρα 14 Μαΐου 2012

SOS


ΣΤΟΙΧΕΙΑ  S.O.S. ΓΙΑ ΤΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
ΤΩΝ ΠΑΓΚΥΠΡΙΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ



                                                ΠΕΖΑ

  1. ΣΟΡΟΚΑΔΑ

Α. Το τίμημα της αλαζονείας απέναντι στις φυσικές δυνάμεις σύμφωνα με τη σχέση Ύβρης-Τίσης-Νέμεσης

Β. Νίκος Κάσδαγλης

Γ.Δεκαετία του  ¨60 – Επιβολή αμερικανικής πολιτικής

Δ. 1. Πώς διακρίνεται η Ύβρις και η Τίσις στο διήγημα;
     2.Ποιο πολιτικό στοιχείο προκύπτει και γιατί;
     3. Ποια η τεχνική και το ύφος του κειμένου;

Ε.  1. Ποια ιδέα συνδέει το διήγημα με τη Σαλαμίνα της Κύπρος, τον Ονήσιλο και την Αριάγνη; Να σχολιαστεί η σχέση αυτή για κάθε κείμενο από τα προηγούμενα.


  1. +13-12-43

Α. Χρειάζεται μια συγκεκριμένη εθνική στάση απέναντι στους κατακτητές και τους εισβολείς της πατρίδας και όχι αναγνώριση της προδοσίας που οδηγεί σε ερμαφρόδιτες καταστάσεις. Η αναγκαιότητα για μια κατηγορηματική τοποθέτηση απέναντι σε κάθε εθνική προδοσία.

Β. Γιώργος Ιωάννου: Από προσφυγική οικογένεια, βιώματα από γερμανική κατοχή, εμφύλιο. Διαθέτει αμεσότητα.

Γ. Η γερμανική κατοχή και ειδικότερα το Ολοκαύτωμα των Καλαβρύτων κατά το οποίο εκτελέστηκαν 1.200 άρρενες. Δημοσιεύτηκε το 1964.

Δ. 1. Ποιο το ιστορικό πλαίσιο του διηγήματος;
     2. Ποια πολιτικά υπονοούμενα διακρίνονται στο κείμενο; (Να σχολιαστούν δύο από αυτά)

Ε. 1. Ποια η θέση του αφηγητή απέναντι στους ντόπιους τουρίστες και ποια η διαφορά του από τον αφηγητή στο ποίημα Ο καιόμενος;
    2. Πώς συνδέεται η προδοσία που διακρίνεται στο κείμενο με την προδοσία στα ποιήματα Της Εισβολής και Θεσσαλονίκη, μέρες του 1969 μ.Χ.


  1. ΤΟ ΨΑΡΑΚΙ ΤΗΣ ΓΥΑΛΑΣ

Α. Η κάμψη της αγωνιστικότητας ενός παλαίμαχου αγωνιστή της δημοκρατίας που σταδιακά συμβιβάζεται και βολεύεται στο σύστημα για διάφορους λόγους. Παρ’όλα αυτά ο αφηγητής δεν τον καταδικάζει αλλά μας μεταφέρει τον προβληματισμό του και τον εσωτερικό του διάλογο.

Β. Μάριος Χάκκας

Γ. Αναφέρεται στην 21η Απριλίου 1967, την πρώτη ημέρα της δικτατορίας με έμμεσες αναφορές στη μετεμφυλιακή περίοδο όπως  το 1955,1963, 1964  και 1965( 15 Ιουλίου)

Δ. 1. Ποιο το ιστορικό πλαίσιο του διηγήματος;
    2. Να σχολιαστεί η φθίνουσα πορεία του πρωταγωνιστή προς τον συμβιβασμό
    3. Πού οφείλεται η αλλαγή της συμπεριφοράς του πρωταγωνιστή;
    4. Πώς αντιμετωπίζει ο συγγραφέας τη θέση του πρωταγωνιστή;
    5. Να σχολιαστεί ο τίτλος του κειμένου.

Ε. Ποια η διαφορά των πρωταγωνιστών στα κείμενα  Ψαράκι της γυάλας, Αποχαιρετισμός, Καιόμενος;

  1. ΠΟΡΤΟΚΑΛΟΚΗΠΟΣ

Α. Το ήθος, οι αξίες και οι ιδέες των Κυπρίων της εποχής του αγώνα της ΕΟΚΑ που οδήγησαν στην εθνική ανεξαρτησία και στην αξιοπρέπεια των κατοίκων της Κύπρου. Οι θυσίες των Κυπρίων για την εθνική ελευθερία.

Β. Γιώργος Πιερίδης

Γ. Ο αγώνας της ΕΟΚΑ του 1955-59 και ειδικά η περίπτωση του Πετράκη Γιάλλουρου που δολοφονήθηκε από τους Άγγλους στην Αμμόχωστο στις 7/2/56

Δ. 1. Ποιο το ιστορικό πλαίσιο του διηγήματος;
    2. Τι συμβολίζει ο Πορτοκαλόκηπος;
    3. Γιατί ο φακός της αφήγησης εστιάζεται περισσότερο στον πατέρα, τον Πετρή και όχι στον γιο του Αρτέμη ο οποίος δολοφονήθηκε από τους Άγγλους;
    4. Γιατί στο τέλος του διηγήματος ο πατέρας παρά τον θάνατο του παιδιού του συνεχίζει την εργασία του στον Πορτοκαλόκηπο πνίγοντας τη θλίψη του.

  1. ΑΡΙΑΓΝΗ

Α. Το τίμημα του αλύτρωτου ελληνισμού, εδώ ειδικά των Ελλήνων της Αιγύπτου με εθνική συμφορά, προσφυγιά και διωγμούς λόγω του εθνικισμού, του ρατσισμού και της αδυναμίας τους για συνεργασία με το ντόπιο σύνοικο στοιχείο. Η αδυναμία της επίσημης διοίκησης των Ελλήνων να καλλιεργήσει ένα κοινό αίσθημα αλληλεγγύης με τους ξένους και μια ειρηνιστική κουλτούρα συνεργασίας.

Β. Στρατής Τσίρκας: Κάνει κριτική και απολογισμό του κομμουνιστικού κόμματος

Γ. Γράφεται το 1962 και εντάσσεται στην τριλογία μυθιστορημάτων <<Ακυβέρνητες Πολιτείες>> (Κάϊρο, Αλεξάνδρεια, Ιερουσαλήμ). Τα μυθιστορήματα της τριλογίας είναι: Η Λέσχη(1960), Αριάγνη(1962), Νυχτερίδα(1965). Η υπόθεση εκτυλίσσεται στο Κάιρο της Αιγύπτου. Αφορά το διάστημα από τον Δεκέμβρη 1942- καλοκαίρι  του 1943. Προφητεύει τον διωγμό των Ελλήνων της Αιγύπτου  από το 1957-62  μετά την εθνικοποίηση του 1952 από τον πρόεδρο Νάσερ.

Δ. 1. Ποιο το ιστορικό πλαίσιο του αποσπάσματος;(Ιστορικός και δραματικός χρόνος)
     2. Ποια η αντίθεση μεταξύ των πρωταγωνιστών, δηλ. της Αριάγνης και του Διονύση; Τι εκφράζει ο καθένας από αυτούς;
     3. Ποια η προφητεία της Αριάγνης στο μονόλογό της; Κατά πόσο επαληθεύτηκε;
     4. Σε ποια τριλογία μυθιστορημάτων ανήκει το συγκεκριμένο απόσπασμα;
     5. Πώς ερμηνεύεται ο τίτλος  Ακυβέρνητες Πολιτείες;
     6. Γιατί ο συγγραφέας περιγράφει τον Αιγύπτιο Γιούνες και σε ποια περίπτωση;

Ε. 1. Πώς συνδέεται το συγκεκριμένο απόσπασμα με άλλα κείμενα, όπως: Ονήσιλος, Της Εισβολής, Θεσσαλονίκη, μέρες του 1969 μ.Χ.;

                             ΠΟΙΗΜΑΤΑ

  1. ΑΠΟΛΕΙΠΕΙΝ Ο ΘΕΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΝ

Α. Χρειάζεται αξιοπρέπεια απέναντι στην ήττα, στην πτώση, στη φθορά και στην απώλεια  ως ηθικό χρέος απέναντι στην παρακμή.

Β. Κωνσταντίνος  Καβάφης: Διαθέτει ιστορικότητα, διδακτισμό, ερωτισμό, κλίμα φθοράς και παρακμής, στωικότητα, καρτερία, ειρωνεία, λιτότητα, απλότητα.

Γ. Ο Μάρκος Αντώνιος (82-30π.Χ.) νικήθηκε από τον Οκτάβιο το 31 π.Χ. στη ναυμαχία του Ακτίου

Δ. 1. Να ερμηνευτεί ο τίτλος του ποιήματος
     2. Να σχολιαστούν δύο συμβολισμοί του
     3. Πώς συνδέονται οι στίχοι: Αποχαιρέτα την Αλεξάνδρεια που φεύγει/.....που χάνεις
     4. Να σχολιαστεί η δραματικότητα του ποιήματος

Ε. 1. Πώς σχετίζονται τα ποιήματα  Απολείπειν ο θεός Αντώνιον  και Πόλις; Ποια η κοινή τους ιδέα;
      2. Ποια ηρωική άρνηση διακρίνεται στα δύο κείμενα;


  1. Η ΠΟΛΙΣ

Α. Η Πόλις είναι η αναγνώριση των αδυναμιών, των παθών και των σφαλμάτων του ίδιου του ατόμου και τα πεπερασμένα όρια της τραγικής ύπαρξης του ανθρώπου. Η ηθική ευθύνη απέναντι σ’αυτή την πραγματικότητα.

Β. Κων/νος Καβάφης(1863-1933), Αναγνωρισμένα ποιήματα :154, Ανέκδοτα:  75, Αποκηρυγμένα : 27

Γ. Έμμεση αναφορά στην  <<Αλεξάνδρεια >> που έγραψε ο Κ.Καβάφης το 1910

Δ. 1. Να σχολιαστεί ο συμβολισμός που εκφράζει η Πόλις
     2. Ποια αντίθεση παρουσιάζεται στο ποίημα;
     3. Ο Κ.Καβάφης είναι απλώς ρεαλιστής ή απαισιόδοξος; Να δικαιολογήσετε τη θέση σας
     4. Να σχολιάσετε δύο χαρακτηριστικά της ποίησης του Κ.Καβάφη, όπως διακρίνονται σ’αυτό το ποίημα.


  1. ΣΑΛΑΜΙΝΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΣ

Α. Η καταπίεση του κυπριακού λαού από την αγγλική αποικιοκρατία οδήγησε στην εξέγερση για την ανεξαρτησία του. Ο ποιητής προφητεύει ότι το πνεύμα της Σαλαμίνας θα συνεχίσει να καταδιώκει στην Κύπρο κάθε κατακτητή-εισβολέα επειδή είναι προορισμένο από τη θεϊκή και την εθνική μοίρα.

Β. Γιώργος Σεφέρης: Αγωνία για το πολιτικό και εθνικό δράμα του ελληνισμού, τυραννική μνήμη, απαισιοδοξία, ερμητισμό, μύθο, persona, σκηνοθεσία, ελληνικότητα, δραματικότητα, υπαρξιακός τόνος, πολιτική σκέψη, ειρωνεία, ερωτισμός, συμβολισμός.

Γ. Ο Γ.Σεφέρης προφητεύει γράφοντας τον Νοέμβρη του 1953 τον μεγάλο ξεσηκωμό του Αγώνα 1955-59, γεγονός που  επαληθεύτηκε.

Δ. 1. Να σχολιαστούν ο τίτλος του ποιήματος και η προμετωπίδα.
       2. Ποια η σημασία των λογοτεχνικών ενσωματώσεων στο ποίημα; Να σχολιαστούν δύο παραδείγματα
       3. Να σχολιαστούν τα προφητικά στοιχεία του ποιήματος.
       4. Ποιος ο ρόλος των αντιθέσεων στην αρχή και στο τέλος του ποιήματος;

Ε. 1. Πώς διαφέρει η προφητεία στο <<Σαλαμίνα της Κύπρος>>  από την προφητεία στο ποίημα <<Ονήσιλος>>;


  1. ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΜΟΥ ΕΔΩΣΑΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ

Α. Η ελληνική γλώσσα αποτέλεσε το εθνικό στήριγμα και τον διαχρονικό  άξονα του ελληνικού πολιτισμού απεικονίζοντας όλους τους ιστορικούς σταθμούς. Έτσι οδήγησε και στην εθνική ανεξαρτησία.

Β. Οδυσσέας Ελύτης: Υπερρεαλισμός, αισθησιασμός, Μεταφυσική του Φωτός.

Γ. Από το ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ που γράφεται το 1960 με ιστορικό πλαίσιο το αλβανικό μέτωπο κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο όπου πολέμησε ο ποιητής ως ανθυπολοχαγός.

Δ. 1. Ποιος ο ρόλος της ελληνικής γλώσσας για τον ελληνικό πολιτισμό σύμφωνα με το ποίημα και πώς πετυχαίνεται αυτό από τον Οδ. Ελύτη;
     2. Ποιοι ιστορικοί σταθμοί διακρίνονται στο ποίημα κατά την εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας;

Ε. 1. Ποια κοινή ιδέα για τη γλώσσα προκύπτει στα ποιήματα  <<Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική>>  και <<Έλληνες ποιητές>>;

     10. ΕΝΑ ΤΟ ΧΕΛΙΔΟΝΙ

Α. Η ελευθερία προϋποθέτει μεγάλο τίμημα και πολλές θυσίες. Ενώ η ελευθερία του έθνους είχε θαφτεί κάτω από τα ερείπια του ναζισμού κατά τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο, ο ελληνισμός κατόρθωσε με την αφύπνιση της ιστορικής μνήμης να αναστηθεί, όπως το Σώμα του Χριστού. Έτσι το ελληνικό πνεύμα έλαμψε ως πολιτισμός σ’όλη την οικουμένη.

Β. Οδυσσέας Ελύτης

Γ. Από το ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ. Ο Οδ. Ελύτης προφητεύει την Ανάσταση του έθνους με αναφορές στον Β΄Π.Π., τη γερμανική κατοχή, και τον φασισμό εκείνης της εποχής.

Δ. 1. Ποιο το ιστορικό πλαίσιο του άσματος;
     2. Να ερμηνευτεί η πρώτη και η τελευταία στροφή του άσματος.
     3. Πώς συνδέονται οι τρείς επωδοί(ρεφραίν) στο άσμα; Να ερμηνεύσετε τη σχέση τους.
     4. Ποια χαρακτηριστικά της ποίησης του Οδ. Ελύτη διακρίνετε σ’αυτό;
      5.  Ποια προφητεία διακρίνεται στο άσμα;
   6. Πώς παρουσιάζεται το ιερό στοιχείο στο άσμα; Να αναφερθούν παραδείγματα.

Ε. 1. Ποια η σχέση του άσματος με άλλα κείμενα, όπως <<Σαλαμίνα της Κύπρος>>, <<Αριάγνη>>, <<Ονήσιλος>>.


11.  ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ

Α. Η ενσυνείδητη απόφαση του Γρηγόρη Αυξεντίου να θυσιαστεί για την πατρίδα του και να διασώσει την αξιοπρέπεια των συμπατριωτών του απέναντι στην αγγλική αποικιοκρατία. Η ελευθερία διαβαθμίζεται σε ατομικό, εθνικό και οικουμενικό επίπεδο. Η πίστη του αγωνιστή ότι η θυσία του θα καρποφορήσει στις επόμενες γενιές.

Β. Γιάννης  Ρίτσος: Εσωτερικός μονόλογος, persona, επαναλήψεις, πλατυασμός, παρομοιώσεις, διαζευκτικά, ερωτηματικά, εικονισμός, αποφθεγματισμός, επικός, λυρικός, δραματικός χαρακτήρας.

Γ. Η θυσία του ήρωα Γρηγόρη Αυξεντίου με τη δολοφονία του από τους Άγγλους στις 3/3/1957

Δ. 1. Πώς αποκτά οικουμενική αντίληψη η ελευθερία σύμφωνα με το ποίημα;
     2. Ποια γνωρίσματα της ποίησης του Γιάννη Ρίτσου διακρίνονται στο ποίημα; Να σχολιαστούν δύο από αυτά.
     3. Να σχολιαστούν δύο γνωμικά του ποιήματος.
     4. Να σχολιαστεί η στάση του ήρωα Γρ. Αυξεντίου σύμφωνα με τις αξίες και τις ιδέες που εκφράζει. Πώς επηρεάζει αυτές τις ιδέες το πνεύμα της εποχής μας;


12. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ 1969 μ. Χ.

Α. Η αλλοτρίωση των Ελλήνων από την επιβολή του ολοκληρωτικού και στρατοκρατικού καθεστώτος της 21ης Απριλίου 1967. Η υποκρισία και η ηθική ευθύνη των πολιτών της εποχής εκείνης που συμβιβάστηκαν με αποτέλεσμα την απώλεια της ελευθερίας και της ανθρωπιάς τους.

Β. Μανόλης Αναγνωστάκης: Απαισιοδοξία, <<γενιά της ήττας>>, ειρωνεία, πολιτική κριτική της ιδεολογικής σύγκρουσης

Γ. 1969, Δύο χρόνια μετά την επιβολή της δικτατορίας με την υποστήριξη των Η.Π.Α.

Δ. 1. Ποιο το ιστορικό πλαίσιο του ποιήματος και πώς συνδέεται με το Ψαράκι της γυάλας;
      2. Πώς παρουσιάζεται το σκηνικό της αλλοτρίωσης στο ποίημα;
      3. Ποια η σημασία της ειρωνείας στο ποίημα; Να αναφέρετε δύο παραδείγματα.
      4. Γιατί ο ποιητής εμπλέκει όλα τα πρόσωπα (εγώ, εσύ, αυτός κτλ.) στην αλλοτρίωση της κοινωνίας;
      5. Να ερμηνευτεί η σημασία του επιθέτου  <<ωραία>>
      6. Γιατί στο τέλος του ποιήματος αναφέρεται το σύνθημα της Χούντας (Ελλάς, Ελλήνων) αντί του  <<Ελλάς, Ελλήνων Χριστιανών>>;
      7. Ποιες πολιτικές ασθένειες υπονοεί ο Μ.Αναγνωστάκης;
      8. Ποια γνωρίσματα της ποίησης του Μ.Αναγνωστάκη  διακρίνονται στο ποίημα;


13. Ο ΚΑΙΟΜΕΝΟΣ

Α. Η ανάγκη για υπεύθυνη τοποθέτηση απέναντι στους αγώνες για τη Δημοκρατία. Η μοναξιά κάθε αγωνιστή που μπορεί να φτάσει μέχρι την αυτοπυρπόληση σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Η φωτιά αυτή ούτως ή άλλως μπορεί να αγγίξει τον καθένα μας ανεξάρτητα από τη στάση μας απέναντι στον καιόμενο.

Β. Τάκης Σινόπουλος: Αμεσότητα, ζεστασιά, υπαρξιακή αγωνία, εμπειρίες από κατοχική και μετακατοχική περίοδο.

Γ. Μετεμφυλιακή περίοδος: 1950-1967

Δ. 1. Ποιο το ιστορικό πλαίσιο του ποιήματος;
     2. Να ερμηνευτεί και να σχολιαστεί ο τίτλος του.
     3.Ποιο κοινό στοιχείο παρουσιάζεται στα ποιήματα <<Καιόμενος>>  και <<Αποχαιρετισμός>>;
     4.Γιατί οδηγείται σ’αυτή την ακραία διαμαρτυρία ο πρωταγωνιστής και πώς δικαιώνεται;
     5. Ποια η στάση του αφηγητή απέναντι στην αυτοπυρπόληση του <<καιόμενου>>;


14. ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΙΗΤΕΣ

Α. Ο παραγκωνισμός της ελληνικής διανόησης  της Διασποράς όπως της Κύπρου. Το αντιστάθμισμα από τη χρήση της ελληνικής γλώσσας, εφόσον είναι φορέας του υψηλού ελληνικού πολιτισμού. Το γεγονός αυτό κάνει περήφανους τους χρήστες της.

Β. Κώστας Μόντης: Επιγραμματικότητα, συμπύκνωση, φιλοσοφική διάθεση, προσωποποίηση, επανάληψη,πικρή ειρωνεία, διάψευση, διαμαρτυρία, μελαγχολία, υπαινιγμός, εκρηκτικότητα.

Γ. Έγραψε το 1962, λίγο μετά την κυπριακή Ανεξαρτησία

Δ. 1. Ποια η σημασία της ελληνικής γλώσσας σύμφωνα με το ποίημα;
     2. Ποιο είναι το παράπονο και η διαμαρτυρία του αφηγητή;
     3. Ισχύει η ίδια διαμαρτυρία στην εποχή μας;
     4. Ποιος ο ρόλος του επιθέτου <<ελάχιστοι>> (ελάχιστοι μας διαβάζουν);
     5. Πώς μετατρέπεται το παράπονο αυτό σε περηφάνια; Ποια η σημασία της λέξης <<αντισταθμίζει>>(αντισταθμίζει που γράφουμε ελληνικά);

15. ΤΗΣ ΕΙΣΒΟΛΗΣ

Α. Ο ποιητής μεταφέρει τον προβληματισμό του για το μέγεθος της προδοσίας της Κύπρου και για το πώς μπόρεσαν να την προδώσουν αυτοί που θα έπρεπε να είναι οι φυσικοί και εθνικοί προστάτες της.

Β. Κώστας Μόντης

Γ. 1974, Τουρκική Εισβολή

Δ. 1. Γιατί αναρωτιέται ο ποιητής: <<Πώς μπόρεσε η αγαπημένη θάλασσα της Κερύνιας>>; Τι υπονοεί αυτό το παράπονο;
     2. Πώς συνδέεται το ποίημα με το διήγημα  <<13/12/43>>;
     3. Γιατί δεν κατονομάζονται οι εισβολείς;

16. ΣΤΑ ΣΤΕΦΑΝΑ ΤΗΣ ΚΟΡΗΣ ΤΟΥ

Α. Η συνέχεια της Ιστορίας της Κύπρου πρέπει να στηριχτεί στην ιστορική μνήμη και όχι στη λήθη, γιατί το πρόβλημα των αγνοούμενων είναι υπαρκτό ενώ η Πράσινη Γραμμή σημαίνει διχοτόμηση και παραλογισμό.

Β. Κυριάκος Χαραλαμπίδης: Πικρή ειρωνεία, ιστορικότητα, συμβολισμός, ρεαλισμός.

Γ. Συλλογή <<Θόλος>>, 1989. Αναφέρεται στο 1974 και ειδικά στο πρόβλημα των αγνοούμενων που συνεχίζει να υπάρχει στην εποχή μας χωρίς να αντιμετωπίζεται ουσιαστικά.

Δ.1.Στο ποίημα διακρίνεται ένας κυπριακός γάμος. Τι συμβολίζει συγχρόνως αυτός ο γάμος;
   2. Πώς παρουσιάζεται ο πατέρας αγνοούμενος στον γάμο της κόρης του και πώς επιστρέφει πίσω στο χώμα της Πράσινης Γραμμής; Τι θέλει να τονίσει ο ποιητής;
   3. Ποια η συμπεριφορά του πλήθους σύμφωνα με το ποίημα; Πώς το χαρακτηρίζετε;
   4. Πώς συνδέεται η αρχή με το τέλος του ποιήματος;

Ε. 1. Ποια η ομοιότητα αυτού του πλήθους με το πλήθος άλλων κειμένων; (Βλ. Ψαράκι της γυάλας, Καιόμενος, Θεσ/κη, μέρες του 1969 μ.Χ.)

17. ΟΝΗΣΙΛΟΣ

Α. Η εκδίκηση της Ιστορίας μέσω του Ονήσιλου γι’ αυτούς που αδιαφόρησαν στις προειδοποιήσεις της για την επερχόμενη καταστροφή του 1974 στην Κύπρο.

Β. Παντελής Μηχανικός: Ένταση, κυνισμός, απογοήτευση, τύψεις, προφητικός τόνος.


Γ. Περίοδος 1964-74. Παράλληλα το ιστορικό και μυθολογικό υπόστρωμα σχετικά με τον Ονήσιλο, βασιλιά της Σαλαμίνας της Κύπρου. Ο Ονήσιλος επαναστατεί το 499 π.Χ. εναντίον των Περσών σε αντίθεση με τους Αμαθούσιους που τον εκδικήθηκαν γι’αυτό

Δ.1. Ποιο το ιστορικό πλαίσιο του ποιήματος και ποια η μυθολογική του υποδομή;
    2. Τι συμβολίζει ο Ονήσιλος;
    3. Να σχολιαστεί η σημασία του αριθμού (10) στο ποίημα.(10 χιλιάδες μέλισσες, 10 χρόνια)
    4. Να ερμηνευτούν οι τρεις τελευταίοι στίχοι του ποιήματος.
    5. Να σχολιάσετε τη δραματικότητα και την τραγικότητα του ποιήματος.

Ε. 1. Πώς σχετίζεται το ποίημα  <<Ονήσιλος>> με τα ποιήματα  <<Της Εισβολής>> και <<Στα Στέφανα της κόρης του>>;

                             ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!

          Επιμέλεια: Σπύρος Ζωνάφος


Δεν υπάρχουν σχόλια: